Naar boven

Beter kiezen, minder stress

Een burn-out komt niet uit de lucht vallen, een burn-out heeft een lange aanloop.  Vandaar dat preventie en tijdig ingrijpen heel belangrijk is.

(h)erken de eerste signalen:

  • het gevoel hebben geleefd te worden
  • twijfelen aan jezelf
  • prikkelbaarheid
  • vermoeidheid.

Burn-out is letterlijk opgebrand zijn.

Geen energie meer, je voelt je emotioneel kwetsbaar, je bent prikkelbaar en wil het liefst wegvluchten van je werk en andere verplichtingen.
Van vrije momenten kan je niet meer genieten, want je wil enkel rust.

Het zijn de meest gedreven en de vriendelijkste mensen die het eerst een burn-out hebben.

Ze gebruiken al hun energie voor het bereiken van hun doelen of het investeren in anderen.  Het zijn toegewijde mensen in hun job en/of prive.

Maar wanneer de energie opgebruikt is, slaat de onzekerheid toe. Plots kan niets meer, en heb je geen zelfvertrouwen meer. Burn-out lijkt plots op te duiken. Opeens gaat het licht uit.

Burn-out kent een lange aanloop van stress en inspanning. 

Lichamelijke symptomen:    Mentale symptomen: 
  • slaapproblemen
  • lusteloosheid, geen energie meer
  • spanningspijn in spieren
  • verkrampte spieren
  • verteringsproblemenverminderde weerstand, sneller ziek
  • hoofdpijn
  • oorsuizenmisselijkheid
  • zicht wordt wazig
  • maagzuur of -pijn
  • darmproblemen
  • gevoel van uitputting

 

  • piekeren
  • snel overprikkeld
  • besluiteloosheid
  • moeite om hoofd- en bijzalen van elkaar te onderscheiden
  • concentratieproblemen
  • vergeetachtigheid
  • verstrooidheid
  • piekeren
  • snel overprikkeld
     
Emotionele symptomen:     Veranderingen op vlak van gedrag:
  • lichtgeraakt, opvliegend en weinig geduld met anderensneller teleurgesteld, ontroerd, blij of verdrietig
  • onzekerheid, twijfelen aan jezelf, weinig zelfvertrouwen
  • spanning en angst ervareopgejaagd gevoel
  • onrust
  • pessimisme
  • wa&ntrouwend zijn
  • verveling
 
  •  meer werkuren presteren
  • minder motivatie voor werk
  • vermindering creativiteit
  • verbale of fysieke agressie
  • minder sociaal contact / minder aandacht voor je sociaal netwerk of vrijetijd

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mijn begeleiding bij burn-out:

In personal coaching leer je de persoonlijke oorzaken van deze klachten kennen.
In eerste instantie is er aandacht voor herstel: opnieuw energie hebben.
Nadien bouw je dankzij gerichte vragen en methodes opnieuw aan een realistisch en positief zelfbeeld. Je leert anders denken.

Samen met mij bouw je een toekomstplan op, dat opnieuw zorgt voor een uitdaging, gedrevenheid, tevredenheid en evenwicht in je privé en je professionele leven.

Via coaching leer je je valkuilen voor burn-out herkennen en er  mee omgaan. Op die manier wordt herval geminimaliseerd.